Allmän handling drivs av Panoptes Sweden AB, Sveriges ledande researchbolag. Våra övriga verksamheter är researchbolaget Acta Publica och Nyhetsbyrån Siren.
Utgångspunkten är att du ska kunna vara anonym när du begär ut allmänna handlingar. Du ska inte heller behöva berätta för myndigheten vad du tänker använda handlingarna eller uppgifterna till. Det här följer av efterforskningsförbudet i TF 2:18. Det är bara om handlingarna innehåller uppgifter som omfattas av en sekretessregel och därför kan vara hemliga som myndigheten har skäl att fråga om din identitet eller dina syften (se JO 2008/09 s. 538). Om du till exempel begär ut affärsinformation om ett privat företag som finns i en allmän handling så kan informationen omfattas av affärssekretess. Det kan då ha betydelse för myndighetens sekretessprövning om du begär ut uppgifterna som företrädare för ett konkurrerande företag eller om du är en forskare som ska använda informationen som underlag för en avhandling.
Fallet JO 1836-11 är ett exempel på en solkar överträdelse av regeln i TF 2:18. En student begärde ut en kommuns årsredovisningar. Trots att årsredovisningarna uppenbarligen inte omfattades av någon sekretess så frågade en tjänsteman vid kommunen vad studenten skulle använda dem till. JO var kritisk till det.
Efterforskningsförbudet i TF 2:18 gäller även om du begär ut uppgifter ur allmänna handlingar enligt OSL 6:4 (se JO 2005/06 s. 466).
Utgångspunkten är att du ska kunna vara anonym när du begär ut allmänna handlingar. Du ska inte heller behöva berätta för myndigheten vad du tänker använda handlingarna eller uppgifterna till. Det här följer av efterforskningsförbudet i TF 2:18. Det är bara om handlingarna innehåller uppgifter som omfattas av en sekretessregel och därför kan vara hemliga som myndigheten har skäl att fråga om din identitet eller dina syften (se JO 2008/09 s. 538). Om du till exempel begär ut affärsinformation om ett privat företag som finns i en allmän handling så kan informationen omfattas av affärssekretess. Det kan då ha betydelse för myndighetens sekretessprövning om du begär ut uppgifterna som företrädare för ett konkurrerande företag eller om du är en forskare som ska använda informationen som underlag för en avhandling.
Fallet JO 1836-11 är ett exempel på en solkar överträdelse av regeln i TF 2:18. En student begärde ut en kommuns årsredovisningar. Trots att årsredovisningarna uppenbarligen inte omfattades av någon sekretess så frågade en tjänsteman vid kommunen vad studenten skulle använda dem till. JO var kritisk till det.
Efterforskningsförbudet i TF 2:18 gäller även om du begär ut uppgifter ur allmänna handlingar enligt OSL 6:4 (se JO 2005/06 s. 466).
Utgångspunkten är att du ska kunna vara anonym när du begär ut allmänna handlingar. Du ska inte heller behöva berätta för myndigheten vad du tänker använda handlingarna eller uppgifterna till. Det här följer av efterforskningsförbudet i TF 2:18. Det är bara om handlingarna innehåller uppgifter som omfattas av en sekretessregel och därför kan vara hemliga som myndigheten har skäl att fråga om din identitet eller dina syften (se JO 2008/09 s. 538). Om du till exempel begär ut affärsinformation om ett privat företag som finns i en allmän handling så kan informationen omfattas av affärssekretess. Det kan då ha betydelse för myndighetens sekretessprövning om du begär ut uppgifterna som företrädare för ett konkurrerande företag eller om du är en forskare som ska använda informationen som underlag för en avhandling.
Fallet JO 1836-11 är ett exempel på en solkar överträdelse av regeln i TF 2:18. En student begärde ut en kommuns årsredovisningar. Trots att årsredovisningarna uppenbarligen inte omfattades av någon sekretess så frågade en tjänsteman vid kommunen vad studenten skulle använda dem till. JO var kritisk till det.
Efterforskningsförbudet i TF 2:18 gäller även om du begär ut uppgifter ur allmänna handlingar enligt OSL 6:4 (se JO 2005/06 s. 466).
Gå till Acta Publicas hemsidaUtgångspunkten är att du ska kunna vara anonym när du begär ut allmänna handlingar. Du ska inte heller behöva berätta för myndigheten vad du tänker använda handlingarna eller uppgifterna till. Det här följer av efterforskningsförbudet i TF 2:18. Det är bara om handlingarna innehåller uppgifter som omfattas av en sekretessregel och därför kan vara hemliga som myndigheten har skäl att fråga om din identitet eller dina syften (se JO 2008/09 s. 538). Om du till exempel begär ut affärsinformation om ett privat företag som finns i en allmän handling så kan informationen omfattas av affärssekretess. Det kan då ha betydelse för myndighetens sekretessprövning om du begär ut uppgifterna som företrädare för ett konkurrerande företag eller om du är en forskare som ska använda informationen som underlag för en avhandling.
Fallet JO 1836-11 är ett exempel på en solkar överträdelse av regeln i TF 2:18. En student begärde ut en kommuns årsredovisningar. Trots att årsredovisningarna uppenbarligen inte omfattades av någon sekretess så frågade en tjänsteman vid kommunen vad studenten skulle använda dem till. JO var kritisk till det.
Efterforskningsförbudet i TF 2:18 gäller även om du begär ut uppgifter ur allmänna handlingar enligt OSL 6:4 (se JO 2005/06 s. 466).
Gå till Nyhetsbyrån Sirens hemsidaUtgångspunkten är att du ska kunna vara anonym när du begär ut allmänna handlingar. Du ska inte heller behöva berätta för myndigheten vad du tänker använda handlingarna eller uppgifterna till. Det här följer av efterforskningsförbudet i TF 2:18. Det är bara om handlingarna innehåller uppgifter som omfattas av en sekretessregel och därför kan vara hemliga som myndigheten har skäl att fråga om din identitet eller dina syften (se JO 2008/09 s. 538). Om du till exempel begär ut affärsinformation om ett privat företag som finns i en allmän handling så kan informationen omfattas av affärssekretess. Det kan då ha betydelse för myndighetens sekretessprövning om du begär ut uppgifterna som företrädare för ett konkurrerande företag eller om du är en forskare som ska använda informationen som underlag för en avhandling.
Fallet JO 1836-11 är ett exempel på en solkar överträdelse av regeln i TF 2:18. En student begärde ut en kommuns årsredovisningar. Trots att årsredovisningarna uppenbarligen inte omfattades av någon sekretess så frågade en tjänsteman vid kommunen vad studenten skulle använda dem till. JO var kritisk till det.
Efterforskningsförbudet i TF 2:18 gäller även om du begär ut uppgifter ur allmänna handlingar enligt OSL 6:4 (se JO 2005/06 s. 466).