Allmän handling drivs av Panoptes Sweden AB, Sveriges ledande researchbolag. Våra övriga verksamheter är researchbolaget Acta Publica och Nyhetsbyrån Siren.
Riksbanken ville inte lämna ut handlingar som hade skickats mellan Kommittén för finansiell stabilitet och myndigheten till en person som hade begärt att få ta del av dem. Detta eftersom Riksbanken ansåg att kommittén borde betraktas som en del av dess myndighetsorganisation. Handlingarna ansågs inte vara offentliga varken som inkomna till eller expedierade av Riksbanken.
Högsta förvaltningsdomstolen underkänner dock den bedömningen. Ingenstans i lagen (2022:1568) om Sveriges riksbank finns stöd för att Kommittén för finansiell stabilitet organisatoriskt ingår i myndigheten. Handlingar som har skickats mellan Riksbanken och kommittén är därför som utgångspunkt allmänna hos Riksbanken.
Undantaget är handlingar som rör kommitténs verksamhet och som endast har sänts till eller från tjänstemän hos Riksbanken som även är knutna till kommittén. Just de handlingarna bedöms varken vara inkomna till eller expedierade av myndigheten.
Riksbanken ville inte lämna ut handlingar som hade skickats mellan Kommittén för finansiell stabilitet och myndigheten till en person som hade begärt att få ta del av dem. Detta eftersom Riksbanken ansåg att kommittén borde betraktas som en del av dess myndighetsorganisation. Handlingarna ansågs inte vara offentliga varken som inkomna till eller expedierade av Riksbanken.
Högsta förvaltningsdomstolen underkänner dock den bedömningen. Ingenstans i lagen (2022:1568) om Sveriges riksbank finns stöd för att Kommittén för finansiell stabilitet organisatoriskt ingår i myndigheten. Handlingar som har skickats mellan Riksbanken och kommittén är därför som utgångspunkt allmänna hos Riksbanken.
Undantaget är handlingar som rör kommitténs verksamhet och som endast har sänts till eller från tjänstemän hos Riksbanken som även är knutna till kommittén. Just de handlingarna bedöms varken vara inkomna till eller expedierade av myndigheten.
Riksbanken ville inte lämna ut handlingar som hade skickats mellan Kommittén för finansiell stabilitet och myndigheten till en person som hade begärt att få ta del av dem. Detta eftersom Riksbanken ansåg att kommittén borde betraktas som en del av dess myndighetsorganisation. Handlingarna ansågs inte vara offentliga varken som inkomna till eller expedierade av Riksbanken.
Högsta förvaltningsdomstolen underkänner dock den bedömningen. Ingenstans i lagen (2022:1568) om Sveriges riksbank finns stöd för att Kommittén för finansiell stabilitet organisatoriskt ingår i myndigheten. Handlingar som har skickats mellan Riksbanken och kommittén är därför som utgångspunkt allmänna hos Riksbanken.
Undantaget är handlingar som rör kommitténs verksamhet och som endast har sänts till eller från tjänstemän hos Riksbanken som även är knutna till kommittén. Just de handlingarna bedöms varken vara inkomna till eller expedierade av myndigheten.
Gå till Acta Publicas hemsidaRiksbanken ville inte lämna ut handlingar som hade skickats mellan Kommittén för finansiell stabilitet och myndigheten till en person som hade begärt att få ta del av dem. Detta eftersom Riksbanken ansåg att kommittén borde betraktas som en del av dess myndighetsorganisation. Handlingarna ansågs inte vara offentliga varken som inkomna till eller expedierade av Riksbanken.
Högsta förvaltningsdomstolen underkänner dock den bedömningen. Ingenstans i lagen (2022:1568) om Sveriges riksbank finns stöd för att Kommittén för finansiell stabilitet organisatoriskt ingår i myndigheten. Handlingar som har skickats mellan Riksbanken och kommittén är därför som utgångspunkt allmänna hos Riksbanken.
Undantaget är handlingar som rör kommitténs verksamhet och som endast har sänts till eller från tjänstemän hos Riksbanken som även är knutna till kommittén. Just de handlingarna bedöms varken vara inkomna till eller expedierade av myndigheten.
Gå till Nyhetsbyrån Sirens hemsidaRiksbanken ville inte lämna ut handlingar som hade skickats mellan Kommittén för finansiell stabilitet och myndigheten till en person som hade begärt att få ta del av dem. Detta eftersom Riksbanken ansåg att kommittén borde betraktas som en del av dess myndighetsorganisation. Handlingarna ansågs inte vara offentliga varken som inkomna till eller expedierade av Riksbanken.
Högsta förvaltningsdomstolen underkänner dock den bedömningen. Ingenstans i lagen (2022:1568) om Sveriges riksbank finns stöd för att Kommittén för finansiell stabilitet organisatoriskt ingår i myndigheten. Handlingar som har skickats mellan Riksbanken och kommittén är därför som utgångspunkt allmänna hos Riksbanken.
Undantaget är handlingar som rör kommitténs verksamhet och som endast har sänts till eller från tjänstemän hos Riksbanken som även är knutna till kommittén. Just de handlingarna bedöms varken vara inkomna till eller expedierade av myndigheten.